Перспективи післядипломного дистанційного навчання на кафедрі цивільного захисту та медицини катастроф
Д.О. Трошин, І.В. Кочін, О.М. Акулова, О.О. Гайволя, В.М. Ільїна
ДЗ «Запорізька медична академія післядипломної освіти МОЗ України»
Кафедра цивільного захисту та медицини катастроф
Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Запорізької області
Дистанційне навчання (ДН) - це універсальна гуманістична форма освіти, яка базується на використанні широкого спектра традиційних, нових інформаційних і телекомунікаційних технологій та технічних засобів, що і створює додаткові умови для лікарів-слухачів, а саме: вільний вибір навчальних дисциплін, відповідних до міжнародних стандартів, діалоговий обмін інформацією з викладачем тощо. При цьому процес навчання не залежить від розташування лікарів-слухачів у просторі та у часі. Іншими словами, ДН це спосіб освіти на відстані, при якому викладач і лікарі-слухачі розділені просторово. Причому економічна ефективність ДН в умовах України є суттєво вищою, ніж в інших країнах. Це обумовлено не тільки специфікою її географічного розташування та соціально-економічного розвитку, але й високою вартістю пасажирських транспортних послуг (у порівнянні з рівнем доходів лікарів), тобто традиційна післядипломна медична освіта стає сьогодні для багатьох лікарів недоступною, у першу чергу, через великі транспортні витрати.
Технічно розв’язати проблему ДН можливо по-різному. Сучасні ІТ надають практично необмежені можливості в розміщенні, зберіганні, обробці і передаванні інформації на будь-які відстані, будь-якого обсягу та змісту. У цих умовах на перший план при розробці системи ДН виходять дидактичні підходи його організації. Ефективність будь-якого виду навчання на відстані залежить від чотирьох складових: принципів взаємодії викладача і лікарів-слухачів, незважаючи на те, що вони фізично розділені відстанню; використовуваних при цьому педагогічних технологій; адекватності розроблених методичних матеріалів і способів їх доставки; валідності зворотнього зв’язку. Урамках ДН недоцільно прагнути повністю замінити викладача комп’ютером. З іншого боку, при реалізації системи ДН на базі, наприклад, WWW-технології, виникає можливість здійснювати диференційований підхід до навчання, враховувати базовий рівень знань з кожного розділу і ступінь досягнення проміжних цілей навчання. На кафедрі ЦЗ та МК створюється курс ДН.Це не тільки текст занять, а цілісний процес, що включає пошук необхідної інформації в мережах, обмін листами як з кураторам циклу ТУ, так і з лікарями-слухачами, звертання до баз даних, періодичних інформаційних видань, розповсюджуваних за допомогою Інтернет.При створенні курсу ДН враховуються особливості цільової групи лікарів-слухачів, для якої створюється цей курс, і вибір методики ДН з урахуванням особливостей їх технічного забезпечення.Для організації та ефективного функціонування ДН лікарів-слухачів потрібна певна матеріально-технічна та учбово-методична база та оптимальне фінансування.
- 2869 просмотров