Моделювання як спосіб отримання інформації про результативність системи післядипломної медичної освіти
В.М. Ільїна,І.В. Кочін, Д.О. Трошин, О.М. Акулова, О.О. Гайволя
ДЗ «Запорізька медична академія післядипломної освіти МОЗ України»
Кафедра цивільного захисту та медицини катастроф
Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Запорізької області
Метод моделювання дає змогу досліджувати низку процесів, які є наступними для безпосереднього спостереження чи експериментального відтворення. У зв’язку з цим моделювання - обов’язковий етап будь-якого дослідження. «Модель» тлумачиться як матеріальний чи уявний об’єкт, який у процесі дослідження змінює оригінал так, що його безпосереднє вивчення дає нові знання про об’єкт-оригінал. Таке розуміння моделі дає змогу нам визначити структурні елементи об’єкта дослідження: опис сутності об’єкта, який вивчається; вироблення умінь управляти об’єктом і визначати ефективні методи і способи управління; прогнозування безпосередніх або дотичних наслідків; розв’язання практичних завдань. Тому, моделювання розуміється як метод пізнання, що складається з процесу створення, дослідження та використання моделей. Моделювання є невід’ємною складовою цілеспрямованої діяльності й розглядається як: дослідження об’єктів пізнання на їх моделях; побудова моделей реально наявних предметів і явищ (живих організмів, суспільних систем, різноаспектних процесів тощо); педагогічне відтворення дидактичних і психічних процесів, характеристик, явищ, систем, а також суб’єктів післядипломноі медичної освітиза допомогою реальних (фізичних) або ідеальних (логічних, математичних) моделей.
Заслуговує на увагу позиція окремих дослідників у визначенні поняття «моделі», які стверджують, що неможливо дати уніфіковане структурне визначення моделей в емпіричних науках, оскільки в описі їх сутності передусім виявляється функція. Таке тлумачення «моделі» є переконливим, тому й обрано як вихідна позиція у визначенні виявлених функцій моделі у педагогічному дослідженні процесів післядипломноі медичної освіти: евристичної (для з’ясування й розвитку ідеї, задуму дослідження); ілюстративної (за умови розкриття реальної педагогічної системи); пізнавальної (за умови розкриття характеру педагогічного явища). Процес моделювання обумовлює вирішення завдань: вибір способу моделювання того або іншого етапу об’єкта, що розвивається (схеми, таблиці, малюнки тощо); визначення напряму, в якому необхідно розгорнути, наприклад, схему; формулювання гіпотези для побудови досліджуваного об’єкта або концептуальної ідеї. У побудові моделі необхідно враховувати такі етапи: якісна характеристика предмета дослідження; визначення завдань моделювання; побудова моделі; обґрунтування моделі та її можливостей у реалізації дослідження; змістова інтеграція результатів дослідження, отриманих за допомогою моделі. «Модель» розглядається як система, вивчення якої дає змогу не лише отримати інформацію про результативність системипіслядипломноі медичної освіти, а й побачити її як єдність запропонованих складових елементів. Цю єдність педагогічного об’єкта і моделі доцільно відобразити в таких аспектах: структурному (побудова моделі й об’єкта); функціональному (основні механізми функціонування і розвитку); інформаційному. Отже, модель - це мета, засіб і результат моделювання, яке є характеристикою якості об’єкта дослідження і спосіб отримання інформації про результативність системипіслядипломної медичної освіти.
- 7580 просмотров